الله هو ربي وبلدي النبي محمد وبلدي الدين الإسلام

Jun 14, 2014

#throwback,sebulan berPLKN

                                  Assalamualaikum,selamat sejahtera n salam 1 malaysia!hahaa,itulah yg saya selalu dengar apabila bermastautin kat kem plkn gambang tuh =..=' ..ermm,apa khabar readerz n stalkerz semua??(jika ada la) ..alhamdulillah sihat yaa,ngehh~okekee..nak start dari mana nih??nak cerita drpd A ke Z erk =..=' hurrmmmm~
                                   Pada awalnya,saya ingat..kem tuh kat dalam hutan..bilik bersemak samun..tempat tenuk bergurau senda..padang jarak,padang terkukur..rupanya sebaliknya,hahaa..lawo n bersih n tenang je tengok =) ..jurulatih a.k.a cikgu,baik bangat!!huhuuu..kebanyakkan mereka merupakan bekas askar yg terlatih~okay..hurmm,selepas daftar n blablablaa..saya pun masok bilik..perghhh,luas kot..rasa cam dok dlm rumah panjang -.-' ...berkenalan laa ngn semua~ermm,macam boring je jalan cerita saya neh..hahaa
                                  Hari terus berlalu tanpa segan silu,saya n member yg lain terpilih jadi AJK surau..pada mulanya 20 org lebih..tapi tinggal 14 je sebab ada yg tidak berani berucap didepan..minggu yg seterusnya,ustaz 'tarik' 3 org lagi..jadilah 17 org AJK surau,rasanya laa~amanah yg diberikan agak membebankan..tapi takkan nak tolak pula,terima jelah dgn hati yg separa terbuka,hehhe n hati terbuka sepenuhnya apabila disokong oleh member2 didalam n diluar kem,syukran ^_^ ..sejak tuh juga,saya diberi gelaran ustaz oleh budak2 sana =..=' tak suka ar..
                                 Pemilihan ketua2 di setiap kompeni dilakukan pada minggu kedua,alhamdulillah dapat juga pangkat yg tak seberapa n bertambah la amanah tuh~ermm,setiap pagi n petang n malam..roll call dilakukan bagi memastikan tiada pelatih yg melarikan diri atau dilarikan oleh ibubapa =..=' ..penat boh,pakai kasut setiap kali keluar bilik..pastu,pakai baju berkolar n tigh in..nak pergi mencekek pun payah..bilik dah la atas bukit..belakang bilik,hutan tebal -.-' mungkin ada rapunzel tinggal situ bersama orix..btw,bertambah tough la saya pasni,jeng3,mendaki hari2~setakat nih je muqadimmah..masuk ke main topic..
                                 Tinggal dgn pelbagai kaum n pelbagai budaya nih merupakan pengalaman yg sukar n mencabarkan..tp dapat saling mengenali antara 1 sama lain..ada seorang india nih,dia bertanya saya tentang Rasulullah..soalan dia,'waris Muhammad ada tak kat malaysia?' ..'ada je,tengok yang namanya ada habib,tulah waris baginda'..dll soalan lagi lah..macam berminat je dgn islam =) alhamdulillah..tapi ada seorang india nih,banyak tahu pasal islam..dia cakap dekat saya 'sabar itu separuh drpd iman','dah azan,cepat pergi sembahyang,kang berat pula jenazah','kamu jgn risau,Allah ada untuk jaga kamu' dll lagi,hebat an india tuh =) tapi sayang,dia tidak mahu masuk islam..
                                 Ermmm,ada seorang org melayu..dia kurang faham berkenaan dgn Al ARQAM tapi masih ingin bercerita dgn org lain..dia mengatakan yg ketua gerakan itu adalah 'arqam' =..=' padahal abu ya..pastu,ada lagi lah yg dia ngarotkan..kita sebaiknya diam jika tidak pasti atau tidak tahu mengenai sesuatu perkara,,ydok??selain itu,ada yg menggunakan ilmu pengasih,kantoi dgn ustaz..ada yg mengamalkan ayat dinding diri iaitu dlm bahasa yg pelik2(saka)..mandi berbogel n juz pakai spender mmg byk lerr -.-' ...aku rasa bingung..tak pernah rasa sebingung tuh,cultures shock mgkin..
                                Pastu,ada seorang org melayu nih yg terlalu byk berfikir mengenai akhirat sehingga menyesatkan diri..ceritanya begini...(lampu ditutup)polan::syaheed,ko pernah terfikir tak,kita hidup tuk apa?saya::tentulah utk beribadat kpd Allah..polan::yeke??jadi,kenapa pula kita dimatikan??..(aku dah rasa pelik)..dia pun cakap lagi,'ko cuba fikir sbb apa kita dihidupkan n dimatikan sebelum tidur,insyaAllah ko boleh bermimpi tntg azab ko kelak..aku dah cuba kat diri sendiri n member2 aku,ada yg jadi n ada yg tak jadi'..saya::ermm,apa yg ko mimpikan??..polan::aku mimpi yg aku jln atas seurat rambut yg sgt nipis,tp aku tak lepas n jatuh kebawah...saya::ko berpeluh n takut tak selepas sedar drpd tidur??..polan::ada..saya::alhamdulillah,ko dpt hidayah drpd Allah supaya berubah..polan::BUKANLA..ermm,ko tau,kita mati an,pastu roh kita tuh akan masuk ke bdn baby lain (kepercayaan org india,hukum karma)..saya::ehh,bukanlaa..roh kita tuh akan pergi ke alam barzakh..kefahaman ko da salah nih...polan::memang ar tapi sebelum tuh,roh tuh pegi masuk badan babby lain dulu...selepas mati sekali lagi,kita pergi alam barzakh,betul?..saya::salah,ko selepas mati memang terus pergi alam barzakh iaitu alam kubur..pastu,ko dihidupkan semula di pdg marshar bila hari kiamat..polan::apa ko nih??okee,pastu ko tau tak,selepas pergi pdg marshar,ada lagi lah alam lain,alam yg sgt best..saya::syurga ke??..polan::bukanlah!!alam nih sebelum syurga,tmpt tuh cantik sgt...ermm,ko rasa,kita boleh lagi tak jumpa dgn member2 n family selepas kita dihidupkan semula tuh..saya::mestilah,semua hidup semula dipdg marshar n saling berpijak kaki sbb terlalu padat tapi semua buat hal sendiri iaitu memikirkan tntg dosa n pahala shj..polan::ye ye jep..ermmm,ko rasa dekat syurga nanti,aku boleh jumpa tak mak aku??saya::tentulah boleh,kat syurga,semua benda yg ko mntk,ko akan dapat..polan::yeke??mak aku betul atau sekadar patung??saya::mak ko yg betul..polan::jp2,maksudnya,aku boleh la bergurau senda macam sekarang n bahagia nih??saya::tentulah,malah lebih lagi..ko tak dpt nak bygkan kebahagian tuh..polan::okay,malam nih,aku nak ko fikir sal kenapa ko dihidupkan n dimatikan..baru ko percaya apa yg aku ckp td n sal roh tuh,aku yakin betul..saya::tolong buka hati ko n ubah semula pmikiran ko tuh!!..polan::ko tuh yg tak faham aku!!(selepas tuh ada member aku duduk sebelah aku,alim orangny..dia bertanya sal perbincangan kami n dia tolong selesaikan,si polan tuh terdiam n pndg kami,dia pun ckp nak tidur..aku juz tutup muka aku ngn selimut,sedih gila jumpa rakan yg berkefahaman lain drpd kita..alhamdulillah,aku bersyukur dgn kehidupan aku yg byk terdedah dgn agama..ibubapa yg bertangungjwb dlm mendidik n menghantar aku ke KAFA)..
                                  Kebanyakkan mereka tidak tahu mengaji quran,mereka mengatakan bahawa parent mereka tak pernah ajar n tak hantar ke kelas mengaji..hati aku terasa mcm tersiat siat,sedih bila mengenangny...hurmmm...tapi,kalangan mereka..ramai juga yg berhati baik..baik sangat2..ada yg dibuli tp ada yg membelanya..saya pun berkawan dgn org yg dianggap samseng,luaran mereka nampak jahat tp sebenarnya mereka baik n inginkan perhatian..mereka tidak pandai menonjolkan diri..dalam perbarisan,mereka lah yg paling byk berbicara..apabila mereka berada dikhalayak ramai untuk perbintangan,sepatah suara pun tiada..
                                   Keseluruhannya,saya gembira berada dekat kem nih =) ..banyak pengalaman baik yg dapat dicontohi n pengalaman buruk yg dpt dijadikan pengajaran..jadi WIRA negara kot,jengg3 =P ..btw,kawan biar seribu,musuh jgn dicari,hehee..setakat nih,musuh masih tiada n isyaAllah tiada sampai habis kem...kawan nabila zafira n nurul nadia pun dah jadi kawan saya ^_^ hahhaa,iqram n rushdi..baik orangnya..perghhh,rindu pula nak balik kem tuh..KOT~sal perempuan sana,hurmm macam kebal sindiran sedikit =..=' ..ada yg lipat lengan baju,saya try tegur\sindir\nasihat..jelingan membunuh yg diberi,yeayyy~
                                  Penat dah menaip nih -.-' boleh buat cerpen kot..cerpen murahan.lailailaii~Doakan saya selamat menjalani latihan disana =) suasana kat kem tuh memang sgt3 berbeza dgn smka tahap..selama nih,saya selamat dibawah jagaan sekolah,alhamdulillah n tak tahu apa2 sal dunia luar =..=' ..hurmmm,readerz n stalkerz (jika ada la) ..jgn kamu berasa nyesal sebab membacanya,hahhaa ketuk dahi ngn siku kang =D,minta maap kalau ada terkasar bahasa..semua yg baik,datangnya drpd Allah n yg buruk dtgny drpd saya sendiri..sesungguhnya,dua2 dtgny drpd Allah..fii amanillah,assalamualaikum wbt!

No comments:

Post a Comment